Hoe stel ik mij kandidaat?

Welke documenten zijn er nodig voor een inschrijving

Je moet ons verschillende documenten bezorgen, zodat we je kunnen inschrijven. 

 

Het inschrijvingsformulier
Dit is een erg belangrijk formulier. Op ons inschrijvingsformulier (pdf - 345kb) kan je aanduiden voor welke woningen je je kandidaat wil stellen en hoeveel maximale huurprijs je wil betalen. Vergeet het formulier niet te handtekenen.

 

Inkomen
Welke inkomensbewijzen je moet bezorgen, hangt af van je situatie. We starten steeds met het meest recente jaar van belastbaar inkomen van de referentiehuurder en de partner.  Wij zijn verplicht om jouw inkomensgegevens elektronisch op te vragen bij de juiste instanties.

Dit kan door ons worden opgevraagd tijdens je inschrijving (aan de hand van je identiteitskaart):

  • laatst gekende aanslagbiljet belastingen 
  • Attest leefloon (OCMW)  
  • Ziekte-uitkering FOD Sociale Zekerheid (IVT-IT)

 

Alleen als wij de informatie niet digitaal kunnen bekomen, dan moet jij zelf documenten verzamelen. Ook in enkele specifieke situaties (zie hieronder) is dat het geval.

  • Verdiende je drie jaar geleden te veel maar is je inkomen nu lager: bezorg ons dan je inkomen van de laatste maanden
  • Had je drie jaar geleden geen inkomen maar in de jaren erna wel: bezorg ons dan een overzicht van je laatste inkomsten
  • Had je tussen drie jaar geleden en vandaag geen enkel inkomen: dan moet je een verklaring op eer ondertekenen.
  • Had je meer dan één soort van inkomsten: bezorg ons dan alle verschillende documenten. Wij berekenen dan je totale inkomen.
  • Zat je tussen drie jaar geleden en vandaag in schuldbemiddeling: dan moet je inkomensbewijzen van de laatste drie maanden meebrengen, de documenten over de schuldbemiddeling zelf en over afbetaalde schulden.

 

Welke documenten breng je mee indien van toepassing:

  • Vonnis bezoekrecht van kinderen of verklaring regelmatig verblijf en rijksregister-nummer
  • Attest invaliditeit (+66%) via mutualiteit
  • Attest gezinshereniging
  • Attest van een begeleidende dienst
  • Akte van onteigening
  • Attest dat uw woning onbewoonbaar of ongeschikt is verklaard
  • Ben je nog geen 18 jaar en woon je onder begeleiding zelfstandig? Dan heb je een attest nodig van de dienst die je begeleidt of een vonnis van ontvoogding. Daarop moet de startdatum van voogdij of begeleiding staan.

 

Onze infobrochure voor kandidaat-huurders

In deze infobrochure (pdf - 540kb) kan je, als kandidaat-huurder, alle nodige informatie terugvinden over je inschrijving.

 

Contacteer ons

015/24.71.86 (druk 2 en dan 1) of via mail